Dopis premiérovi Babišovi z 23.7.2020
23.07.2020 00:00
Ing.Andrej Babiš
předseda vlády
Úřad vlády ČR
nábřeží Edvarda Beneše 4,
118 01 Praha 1
V Praze 23.7.2020
Vážený pane, předsedo vlády,
na základě naší schůzky z 16.7.2020 u Vás na Úřadě vlády Vám posílám naše návrhy na zaškolení profesionálních řidičů u dopravních firem po absolvování rekvalifikaci na profesionálního řidiče v silniční nákladní a osobní dopravě a na zvýšení prestiže profesionálních řidičů .
V současné době obor silniční dopravy trpí nedostatkem profesionálních řidičů.Podle odborníků v dopravních firmách i příbuzných oborech chybí více jak 20 tisíc řidičů.Příčinou toho stavu je mj. i to, že neexistuje systémová výchovy nových řidičů v tomto oboru dopravy, dále většinou nízká základní mzda, nepravidelná pracovní doba, odloučenost od rodiny, nízká prestiž tohoto povolání atd.
Další překážkou pro mladého člověka je i vysoká cena za získání řidičského průkazu třídy C nebo D včetně profesního průkazu (cca 50 tis. Kč) v autoškolách. Existuje sice možnost, požádat si o získání příspěvku na Úřadu práce, ale ne vždy je tento příspěvek schválen.
Zásadní problém však nastává, když takto "rekvalifikovaný", již profesionální řidič nastoupí do dopravní firmy. Z našeho pohledu je skutečně nereálné, aby řidič, který má zkušenost pouze z autoškoly se ihned začlenil do praktického provozu např. kamionové dopravy.
Proto by bylo vhodné, aby dopravní firmy získaly možnost tzv. zaškolit tyto nové profesionální řidiče na práci např. v mezinárodní kamionové dopravě nebo v osobní dopravě (linkové, zájezdové).
Doporučujeme, aby tento proces byl prováděn v dopravních firmách, které prokáží možnosti odborné i technické. Navrhujeme, aby takovýto „rekvalifikant“ by byl přijat do pracovního poměru , který by měl podle našeho názoru trvat 4-6 měsíců. Podílet by se na něm měli kvalifikovaní firemní odborníci s bohatou zkušeností , kteří zajistí, že nezkušený profesionální řidič získá znalosti z nutné legislativy, provozu, seznámí se s nejnovější technologií telematiky a zejména s důležitou praxí v řízení nákladního vozidla nebo autobusu.
Předpokladem je však získání , na toto zaškolování, finanční dotace od státu. V případě potřeby, jsme schopni propočítat náklady na rekvalifikaci jednoho profesionálního řidiče a nastavit kritéria úspěšnosti celého procesu zaškolení ..
Navrhujeme proto vytvořit pro realizaci tohoto záměru pracovní skupinu se zástupců Úřadu práce, autoškol a autodopravců, pod záštitou MPSV nebo MD.
Domníváme se, že toto řešení by završilo úspěšnost celkové rekvalifikace, která může zčásti nahradit komplexní výchovu profesionálních řidičů a bude mít i zásadní vliv na bezpečnost silničního provozu.
V této souvislosti, je podle našeho názoru , vhodné zmínit se i o zvýšení atraktivnosti a prestiži profesionálního řidiče, jak bylo při jednání s Vámi zdůrazněno. Ve společnosti je tento řidič považován za člověka, který většinou svým vozidlem, zejména kamionem nebo autobusem způsobuje ostatním motoristům jen "potíže". Málokdo si však uvědomuje, že zásobování v našich obchodech nebo přepravu lidí do práce zajišťují právě tito řidiči, rovněž tak i export našeho zboží a výrobků.
Jejich práce je velmi náročná a svoji nezastupitelnost, nezbytnost a vysokou společenskou užitečnost prokázali i v koronakrizi, když především řidiči MKD dopravovali zboží i z velmi ohrožených zemí (Itálie,Španělsko, Francie atd.) a to i při absenci ochranných pomůcek. Můžeme říci, že se tím zařadili do první line mezi zdravotníky i další profese, které čelily covidu-19, což doposud nebylo plně doceněno .
Proto si myslíme, že by bylo vhodné jejich práci popularizovat, ukázat nejen dopravní veřejnosti, ale i celé společnosti, co znamená být profesionálním řidičem. Možná by to pomohlo zvýšit zájem i o tuto profesi.
Doporučujeme proto natočit např. videa nebo spoty o tomto povolání , obsah by mohl být následující :
*Řidič autobusu - zajišťuje každodenně odvoz lidí do práce, na dovolenou, dětí do školy,starších lidí k lékaři atd.:
- ukázat na jeho pracovní den,
- na problematiku s cestujícími ,
- na dopravní situaci - na netoleranci ostatních motoristů,
- na jeho nadměrné zatížení , životosprávu,
- závěrem propagovat tuto profesi a zvýšit celospolečenskou prestiž
(důležitost pro cestující).
Profese řidiče autobusu je obtížná a stresující.Toto vnímání pracovní reality je syceno kvalitou silničního provozu, komunikací s cestujícími, starostí o provoz a technický stav autobusu. A v neposlední řadě také velkou potřebou přizpůsobivosti: jízdnímu řádu, vývoji událostí, komunikací s dispečery tak, aby byl zajištěn plynulý provoz služby.
*Řidič kamionu (nákladního vozidla) - zajišťuje téměř nepřetržitě (přepravy just in time) zavážení zboží do obchodů všech druhů od potravin až po další spotřební zboží ; export výrobků atd. :
- ukázat na jeho pracovní den,
- zdůraznit obtížné podmínky samotného řidiče v kabině při dlouhých
cestách v ČR i v zahraničí,
- velké zatížení řidiče při dopravě zboží na komunikacích v ČR i v zahraničí
v důsledku přetížení komunikací vozidly i komplikací v jednotlivých
státech,
- odloučení od rodiny - velká psychická zátěž , životospráva,
- jazyková bariéra,
- předsudky ostatních motoristů o řidičích kamionů ( dobří-špatní ?),
- závěrem propagovat tuto profesi , zvýšit celospolečenskou prestiž a
atraktivnost povolání (možnost zvýšení zájmu ze strany osob, kteří v
důsledku koronakrize ztratili práci)
Rovněž řešení problémů řidiče kamionu je organickou součástí výkonu profese. Stálý závod s časem, logistika, technický stav vozidel, zodpovědnost za náklady, přehršel limitů, omezení a hrozeb z nedodržení včasného dodání zboží či kvalita silničního provozu a stav silnic je každodenní realitou řidičů kamionů.
Také u těchto řidičů se projevuje stres , který signalizuje vnitřní přepětí a strach. Souvisí se všemi již zmíněnými aspekty. Samostatnou kapitolu tvoří „život“ na cestě a v kamionech, přespávání, hlídání nákladů, jídlo a osobní hygiena, které mají od standardu kvalitního důstojného života často velmi daleko.
Doporučujeme výše uvedená videa a spoty pravidelně zveřejňovat, obdobně jako videa o bezpečnosti na silnicích (Besip), aby se dostala do podvědomí sledovatelů.
Vhodné by bylo natočit i spoty pro profesionální řidiče , např. o boji proti stresu (zaměření na psychohygienu řidičů), o finanční nauce řidičů (je zjištěno, že více než polovina řidičů, zejména řidičů kamionů má exkekuci), o zdravotní problematice( zabránění vzniku bolesti zad a pohybového aparátu, péče o zrak, zdravá životospráva atd.
Na výše uvedené návrhy máme materiál i zkušenosti, které jsme získali z tříletého projektu „Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa II.“ , který byl ukončen v roce 2019 a který jsme Vám při jednání předali.
Vzhledem k tomu, že existuje v silniční dopravě více jak 85 % malých a středních firem, které nemají dostatek finančních prostředků na platby za odborné lektory, tak se domníváme , že tyto navrhované spoty pro profesionální řidiče by bylo vhodné zdarma použít u dopravních firem nebo v autoškolách při základním ročním školení na základě zákona č.361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.
Děkujeme Vám za spolupráci a těšíme se na realizaci našich návrhů.
S pozdravem
Bedřich Danda
předseda SAČM
—————